maandag 6 maart 2017

Politieke starheid

Vanmorgen zag ik wat nieuwsflarden voorbijkomen van een of ander verkiezingsdebat. Ik vroeg me af, of die politici nou echt denken dat ze geloofwaardig overkomen. Ze leven ver van de realiteit.
Als iemand de eigen bijdrage van de zorgkosten wil verminderen of zelfs tot nul reduceren, dat wordt door tegenstanders (zelfs door de premier!) direct geroepen dat de premies of de belastingen dan omhoog moeten. Het zelfde geldt voor andere voorstellen, waar de kiezers op zitten te wachten.
Ik vraag me af, waar dat geld voor Griekenland en de opvang van extra vluchtelingen vandaan gekomen is. De politici willen mij doen geloven, dat er enkel geld in dat ene Ziektekosten-potje zit. Maar voor andere zaken is er ergens wel opeens geld. Ik hoorde niemand zeggen : dat betalen we uit die en die pot waarop we gaan bezuinigen of door bepaalde maatregelen te treffen op grond van efficiëntie en effectiviteit. Ik blijf erbij, de zorgkosten zijn veel te hoog. Veel zorggeld verdwijnt, wordt onttrokken aan het feitelijk doel. En dat is slechts één geval van uitgaven.
In andere gevallen schijnt er wel veel geld te zijn. Zoals voor de kinderopvang. Daar zijn volgens de PvdA miljarden voor beschikbaar. Maar hoe zit het dan met de belastingverhoging en verhoging van de bijdrage van de ouders? Ook in andere voorstellen hoor ik geen tegenargumenten in de zin van belastingverhogingen enz.
Het geheel doet me denken aan die typische overheidsinstelling : in potjes en vakjes denken en doen. Maar met de nodige uitzonderingen, die willekeurig bepaald worden. Noem het maar het Brabantia-denken. Je kent hem vast wel, dat spaarblik met al die vakjes. Mijn moeder had ook zo'n geldkistje. Maar als het huishoudgeld op was, werd een ander potje aangesproken. Dan maar minder of geen geld voor vakanties. Ik heb haar nooit horen zeggen, dat mijn vader meer moest betalen. Er was immers niets meer.
Ik hoorde niemand iets opperen over een nieuwe verdeelsleutel voor de besteding van de vele miljarden aan belastinggelden. Alles is zo afgrijslijk star. Bij het domme af.
Maar als het zo moet, dan zie ik wel mogelijkheden in een voorstel van de PVV : minder criminelen. Dat zal ons miljarden schelen. Minder materiële schade, minder kosten, minder overlast, minder onveiligheid, minder psychische problemen enz. Met die vrijgekomen miljarden, kan men zowel de gezondheidszorg als die voor de ouderen behoorlijk opkrikken. Zeg maar een win-win situatie met gesloten beurs. Minder criminelen dus. Een kleine investering die miljarden en een leuker leefklimaat oplevert.