donderdag 24 maart 2016

Winnen noch verliezen

zij zijn groot en ik is klein
In Zweden, het paradijs voor kinderen, heeft de voetbalbond het winnen of verliezen voor elftallen onder de 14 jaar afgeschaft. Dus tot die leeftijd win je altijd of.....? Hoe dan ook de stand wordt niet officieel bijgehouden. Maar je weet hoe ouders van voetballertjes kunnen zijn.
Zweedse kids worden dus niet geacht te leren verliezen of als zich winnaars te voelen. Ik weet niet wat de bedenker daarmee hoopt te bereiken. Wel uitdelen, maar niet incasseren? Voor elk doelpunt zal gejuicht of gejankt worden (denk ik) en stiekem in het geheugen bijgehouden worden. Of wordt de naam 'wedstrijd' aangepast in 'voetbalspelletje'? Het lijkt me een vreemde gewaarwording thuis te komen zonder het voldane, trotse gevoel gewonnen te hebben. Of na een verlies bemoedigende woorden te horen krijgen in de zin van volgende keer beter of nog beter je best doen. Want die kids willen hoe dan ook het liefst winnen. Misschien is het de bedoeling het aantal over het paard getilde Zweedse voetballers te doen afnemen. Jammer dat Johan Cruijff (RIP) overleden is. Ik had graag willen weten wat hij van het Zweedse model vindt.