woensdag 30 maart 2016

Ben ik hier nog veilig?

maar of het ook veilig is?
Ik ben bang van niet. De terreur duikt overal op. Overal wonen mensen, die gevoelig zijn voor een gewelddadige aanpak. Om die reden is het bestrijden van terreur erg lastig. Iemand kan zich jaren rustig houden en als vriendelijk bekend staan. En dan 'opeens' gaat de knop om. Nou ja, zo opeens is dat ook weer niet. Het zal de bekende druppel zijn, die zo'n ogenschijnlijk radicale verandering teweeg brengt. Het onkruid dat radicalisme heet wordt vroeg gezaaid en groeit in stilte langzaam. Daar is geen veiligheidsdienst tegen opgewassen.
Al sinds decennia kan je 's nachts niet meer over straat. Terwijl dat eigenlijk wel zou moeten kunnen. Maar zo'n ideale maatschappij hebben we niet. Criminaliteit / terreur gebeurt steeds vaker overdag. Terreur is volgens mij ook een vorm van verzet. We doen blijkbaar iets verkeerd en houden dat vol totdat iemand naar de wapens grijpt. Hangen we het verkeerde geloof aan? Of gaan we verkeerd met die mensen om? Of begrijpen die mensen op hun beurt ons verkeerd? En dan zijn er de liquidaties. Je zou maar net in de weg lopen met je boodschappentasje.
Het op straat rondhangen en voorbijgangers lastigvallen, zie ik ook als eerste tekens van een soort verzet. Die jongeren zijn gevoelig voor mensen als haatpredikers en criminelen. Eigenlijk ben ik tegenwoordig nooit echt veilig. Gewoon al vanwege het feit dat het onderling tussen bepaalde bevolkingsgroepen niet botert.
Hoewel nog steeds blijkt dat onze regering op het gebied van veiligheid geregeld faalt, zal ze blijven volhouden dat er weinig tot niets aan de hand is en dat alles onder controle is. De realiteit zegt mij anders. Maar ach, vroeger werd zelfs op bruiloften geschoten :