Zoals bericht was ik van plan om vanmiddag de CBX even flink de sporen te geven. Ik heb de gewoonte de motorfiets vooraf te controleren en.... te starten. Dat laatste is wel zo handig, anders zou ik me onnodig omgekleed hebben. Dit keer ook handig, want de motor wilde niet starten! Na 28 jaar op de weg zou je denken, dat zij onderhand weet wat de bedoeling is. Nee dus. Stom ding. Opvallend genoeg draaide de startmotor niet eens rond. Als beginnend motorrijder kwam ik er al snel achter dat de stand van de noodschakelaar ook gecontroleerd moet worden! Er lopen heel wat grappenmakers rond, die dat ding stiekem omzetten. Op afstand staan ze dan te genieten wanneer je haar wilt berijden. Maar de schakelaar stond in de goede stand.
Ik heb toen eerst alle zekeringen gecontroleerd, inclusief de hoofdzekering (30A)bij het startrelais. Alle waren nog prima in orde. De accu gaf ruim 12 volt. Alle controlelampjes brandden vrolijk toen ik de contactsleutel omdraaide. Ook de verlichting en richtingaanwijzers deden het.
Ik heb voor alle zekerheid eerst maar de noodschakelaar gedemonteerd en doorgemeten. Daar was niets mis mee. Wat me wel direct was opgevallen, was dat ik een bepaald geluid miste bij het indrukken van de startknop. Er klonk geen 'KLIK'! Ook geen 'KLIK, KLIK'. Kortom, madame en ik hadden geen klik. Dat klikkend geluid komt van het startrelais, een speciale schakelaar. Ik heb een paar keer tegen dat relais getikt, maar zonder succes. We bleven geen klik houden.
Het startrelais had ik al een paar jaar(!) geleden in het verdachtenbankje gezet, toen zij, de CBX, steeds terugkerende startproblemen kende. Wegens gebrek aan bewijs werd deze verdachte steeds weer vrijgelaten. En je weet hoe het gaat, als zo'n ding langere tijd geen problemen oplevert : Sudah, lamaar! Toen ik het relais controleerde deed het resultaat me aan bepaalde bevolkingsgroepen denken : men stopt er veel (tijd, energie en geld) in, maar er komt niets uit. Time for a change.