donderdag 10 maart 2016

Moet ik voor de rechter verschijnen?

Geert Wilders wordt door het OM vervolgd wegens zijn publiekelijke vraag of ik meer of minder Marokkanen zou willen. Dat was van hem een vraag, die ik zelf met 'veel minder!' heb beantwoord. Ik doe daar niet zo moeilijk en geheimzinnig over. Wilders stelde een vraag, die vreemd genoeg ook over andere bevolkingsgroepen gesteld is. Minder of minder Syriërs? Meer of minder Irakezen? Meer of minder Antillianen, Polen, Roemenen, Albanezen of Friezen? Ze worden geregeld besproken door onze volksvertegenwoordigers. Behalve de laatst genoemde groep. Die vraag komt van Groningers, terwijl daar vreemd genoeg juist veel link(s) volk woont.
Ik vind dat heel veel zaken minder moeten. Als ik het over minder Marokkanen heb, heb ik het feitelijk over minder Marokkaanse criminaliteit. Dat geldt ook voor alle andere groepen, inclusief de Nederlandse. Maar Marokkanen zijn relatief erg veel met criminaliteit bezig. En dat mag flink minder. Minder migranten of vluchtelingen (zijn trouwens ook groepen), houdt voor mij in : minder mensen die hun handjes ophouden ten kosten van anderen. Ik zou ook graag minder arme, eenzame en dakloze mensen willen zien. Zodra er een kleurtje om de hoek komt kijken, reageren Nederlanders nogal paniekerig.
Omdat ik Wilders' vraag met 'minder!' heb beantwoord, vraag ik me af in hoeverre ik nu ook strafbaar ben. Ik bedoel als Wilders wordt veroordeeld, worden dan alle PVV aanhangers die het op dat punt met hem eens zijn aangepakt? Nee, volgens mij niet.
Het OM is gewoon lekker willekeurig bezig; Wilders wel aanpakken, maar anderen (PvdA voorman Rob Oudkerk lanceerde de term k*t-Marokkanen) niet. In het geval Wilders zou de PVV aanhang die het met hem eens is voor de rechter moeten verschijnen. Niet zomaar, want dat mag dus niet. Pas als het OM langs alle deuren van PVV aanhangers is gegaan met de vraag : "Goede dag, wilt u meer of minder Marokkanen?" Maar zo'n vraag is volgens het OM strafbaar en kan zelfs het OM die dus niet stellen.
Voor het terugdringen van Marokkaanse criminaliteit kan men ook andere maatregelen treffen. Zoals acceptatie, het uitbannen van discriminatie en het geven van maatschappelijke begeleiding. Maar ik kies maar voor dat, wat de meeste kans heeft besproken te worden : minder.