maandag 14 maart 2016

Startrelais CBX 750

prutsen in de zon
Vanmiddag heb ik wederom mijn stoute schoenen (geen bordeelsluipers!) aangetrokken. Dit keer heb ik besloten het nukkige startrelais van de Honda even onder handen te nemen. Vanwege het zonnige weer, heb ik de motor eerst maar goed uit de wind geparkeerd. Deels onder het afdak, waar dat mooie, nog steeds groene en vooral olievlekvrije gras ligt. Ja, want met zo'n dhz'er als ik weet je maar nooit. Er gaat altijd wat mis. Het is wat dat betreft net als heel zacht de slaapkamer binnenlopen. Dan heb ik vaak de pech dat er wat omvalt of dat ik mijn teen stoot met alle lawaai van dien.
Ik heb eerste de accu verwijderd. Daarna de verbindingen van het startrelais (plus pool van de accu, de verbinding naar de startmotor en het blokje met de bedrading van de startknop) los gemaakt. Vervolgens kon ik het relais uit de rubberen pyjama hijsen.
Ik heb dat ding, een speciale schakelaar, eerst beklopt om iets wat misschien intern vastzit los te krijgen en alle contacten schoongemaakt. De verbindingen waren in orde. Er zaten geen boutjes los, iets wat ook tot een 'dood' relais kan leiden. Daarna heb ik even proefgedraaid door de boel provisorisch aan te sluiten. En..... KLIK! en GO! De motor startte direct! Ik heb het relais zo een paar keer getest en hij bleef goed functioneren. Ik heb alle aansluitingen nog wat nazorg verstrekt en toen heb ik de
Startrelais
hele mikmak maar weer gemonteerd. De oude boutjes van de accuhouder heb ik gelijk maar vervangen door rvs exemplaren van een gesloopte Daalderop boiler. Kijk, daar bewaar ik die mooie onderdelen dus voor.
Zo, nu kan ik eindelijk die rit maken om het blok eens flink op te stoken.