geldt ook voor fietsen die er anders uitzien |
door rood |
Wat mij opvalt bij verkeerslichten is, dat zodra een licht op rood springt, een ander direct groen wordt. Ik denk dat daardoor ook veel ongelukken worden veroorzaakt. Mensen staren naar dat rode vlak en zodra dat dooft, begint men vaak blind te rijden. Er is door die zeer korte interval ook vaak te weinig tijd een kruising vrij te maken.
Er zijn natuurlijk ook verkeersdeelnemers, die de situatie ter plekke door en door kennen. Ze weten precies hoe het verkeer met lichten geregeld wordt. Dat geeft hen de mogelijkheid om op elk willekeurig moment hun weg te vervolgen. Als er geen politie of camera in de buurt is.
Velen schijnen niet te weten, dat door rood rijden ook allerlei verzekeringstechnische problemen kan oproepen. "Verkeerslichten gaan boven verkeerstekens die de voorrang regelen", zegt RVV artikel 64. En daar zullen we het mee moeten doen. Soms (als verkeerslichten kapot zijn) valt men bij de schuldbepaling terug op de basisregels (verkeer van rechts, voorrangsweg enz.). Maar niet altijd. Ik ken een situatie (meneer reed rechtsaf de voorrangsweg op), waarin de rechter vond dat meneer al een bepaalde afstand had afgelegd op de voorrangsweg. Die afstand was dermate dat achterop komend verkeer tijdig had kunnen afremmen. De uitspraak deed de situatie 180 graden omdraaien : de bestuurder die al op de voorrangsweg reed had afstand moeten houden.