vrijdag 4 maart 2016

Noord Korea

Het is en blijft een vreemd land. Het doet me overigens helemaal niet denken aan de landen achter het voormalige IJzeren Gordijn, ondanks het communistisch regime. De Aziatische cultuur is merkbaar anders.
Noord Korea is boos. Boos vanwege de VN-sancties. Ik mag dan geregeld glimlachen vanwege die telkens terugkerende boosheid, hij zou ook tot nare gevolgen kunnen leiden. De Noord Koreaanse nieuwslezers brengen het nieuws op een bijterig, snauwend toontje. Alsof ze ontzettend boos zijn op de kijkers. Noord Korea kent naast een barbaars regime ook veel armoede en honger. Het valt mij dan weer op, hoe goed doorvoed de N Koreaanse leiders erbij lopen. Vooral die Jonge Oen Kim (in het Koreaans Kim Jong-un. Dat joch eet er goed van. Wat een bolle toet zeg. Ik zie hem vaak dolle pret hebben wanneer het N Koreaans leger zijn wapentuig demonstreert. Kim reageert dan net als ik. Toen ik een jaar of 8 was.