dinsdag 9 februari 2016

Verzekering eenzijdig veranderd

Ik hoor mijn pa nog zo mopperen. Hij dacht een mooie verzekering afgesloten te hebben voor een bepaald doel. Toen het na ruim 20 jaar op periodiek uitkeren aankwam, waren de polisvoorwaarden diverse keren aangepast door de verzekeringsmaatschappij. Met gevolg, dat het doel waarvoor pa de verzekering gesloten had, niet meer haalbaar was.
Zelf zitten we nu ook in dat zelfde schuitje. Het is en blijft een rare gewaarwording, dat polisvoorwaarden eenzijdig gewijzigd kunnen worden. Er zijn natuurlijk wetswijzigingen, die daartoe dwingen. Dat begrijp ik. Maar afgezien daarvan, zijn ook andere voorwaarden aangepast. Ook eenzijdig dus. Ik kan hooguit zo'n verzekering beëindigen of premievrij maken. Ik kan zo'n maatschappij niet houden aan de eerdere afspraken en/of een schadevergoeding wegens contractbreuk eisen. In dit geval is het een soort schaakspel, waarbij de tegenstander eerst een aantal zetten doet en vervolgens, in het eindspel, ben ik pas aan de beurt. Of ik nu (met) wit of zwart speel,  winnen doe ik nooit.