Het is mij opgevallen, dat in situaties waarin een motorrijder zijn rijbewijs is afgenomen, de bestuurder
lopend met de motorfiets zijn weg mag vervolgen. Op basis van eerdere ervaringen heb ik begrepen, dat dat verboden is. Ook lopend wordt hij door de wet als bestuurder beschouwd. Hij beïnvloedt het rijgedrag van het motorvoertuig.
|
loopfiets of....? |
In het verleden zijn eigenaren van crossmotoren bekeurd, omdat zij op de openbare weg
liepen met hun crossmotor. Toen werd bij hun staande houding gezegd, dat ook
lopend zij als bestuurders werden beschouwd. Een aantal van hen had geen rijbewijs en kreeg daarvoor een boete opgelegd. Ze kregen het advies voortaan een trailer te gebruiken. In andere situaties worden mensen die lopen al dan niet met een motorvoertuig (meestal een motorfiets) als voetgangers beschouwd. Die horen dus op voetpaden te lopen. En anders op fietspaden. Het opvallende is dan weer, dat motorvoertuigen zich officieel niet op voet- en/of fietspaden mogen bevinden. Dat geeft soms met parkeren ook problemen. Een heel vak innemen voor het parkeren van een motorfiets wordt niet toegestaan, maar parkeren op de stoep (vaak) ook niet. Gelukkig zijn er gemeenten die aparte parkeerplaatsen aanbieden voor motorrijders.
Ooit heb ik een keer vanwege vermeend benzinegebrek met een motorfiets (ik zal niet schrijven dat het een 350 cc reng deng deng Jawa betrof) overdag op een secondaire weg gelopen. Er was daar geen fietspad of iets dergelijks. Ik vroeg me toen af of ik met het verkeer mee (rechts) of tegen het verkeer in (links) moest lopen. Of : was ik nu voetganger (links lopen) of bestuurder van een motorvoertuig (rechts houden)? In de berm lopen was geen optie.
De regelgeving maakt het dat in gevallen pech met, een rijverbod voor of transport van een motorfiets de bestuurder overgeleverd is aan de willekeur van oom agent. Moeten die 'voetgangers' dan wel of geen rijbewijs hebben en waar mag je in geval van pech of transport wel met een motorvoertuig lopen? Of is er strijdigheid in de wetgeving? Voormalig Verkeersofficier Koos Spee zal het vast wel weten.