dinsdag 23 februari 2016

De onzin van een Premium Nieuwsbericht

Een aantal online kranten hanteert het fenomeen premium bericht. Daaronder vallen nieuwsberichten die alleen gelezen kunnen worden, indien men abonnee is of ervoor betaalt. Volgens mij is zo'n restrictie nauwelijks effectief. Nieuws is overal verkrijgbaar. Zowel via de kabel (teletekstpagina's van bijna elke zender) als via het internet. Desnoods laat ik pagina's door Google vertalen. Ik voel me door zo'n blokkade niet bepaald gehinderd. Ik ben nog geen situatie tegengekomen, waarin ik per se nu dat bericht van die online krant wil lezen. Komt bij dat veel nieuws een paar dagen later meer gedetailleerd is.
Er zijn ook online kranten die ik alleen gepresenteerd krijg als ik mijn advertentieblokkade (adblocker) voor die krant ophef. Soms doe ik dat, maar niet altijd. Het hangt van de soort krant af. Voor zo'n blokkade heb ik wat meer begrip, omdat veel kranten het moeten hebben van hun adverteerders. Maar ik blijf die advertenties irritant vinden. Vooral de videoclips en pop-up schermen.