woensdag 24 februari 2016

Guantanamo Bay

Het Amerikaanse martelkamp in Guantanamo Bay in het zuidoosten van Cuba wordt gesloten. Obama is er al een paar jaar mee bezig, maar met een Huis van afgevaardigden vol Republikeinen valt dat niet mee. Onder hun bewind (familie Bush) is veel narigheid op de wereld neergezet en is de gevangenis ontstaan. In de Guantanamo Bay gevangenis werden verdachten van terrorisme vastgehouden (ze zijn nooit in staat van beschuldiging gesteld) en, in afwachting van een eventueel proces op speciale ( lees : beestachtige) wijze verhoord. Een westers, zich geciviliseerd noemend land onwaardig.
De gevangenis kwam vooral in het nieuws vanwege de 'waterboarding' praktijken van de Amerikanen. Hierbij laat men gevangen met de verdrinkingsdood kennismaken, zodat ze de Amerikaanse beschuldigingen bekennen. Het fenomeen doet me denken aan de middeleeuwen. Toen bekende iedereen schuld om niet verminkt of zelfs verbrand te worden. Slechts weinigen hielden hun onschuld vol. Als ik dergelijke martelpraktijken zou moeten ondergaan zou ik ook toegeven, dat ik blond haar en blauwe ogen heb. Kortom, niet alleen een beestachtige, maar ook een erg domme manier om verdachten schuld te laten bekennen. Ik hoop dat het Obama lukt om niet alleen die gevangenis te sluiten, maar ook de gevangen menselijk te behandelen en via een eerlijke rechtsgang te berechten.