maandag 8 februari 2016

Corruptie in ziektekostensysteem

Naar zeggen beloopt de fraude in deze sector in de honderden miljoenen! De bijna 300 euro van afgelopen zaterdag is daar een deel van. We zijn eerder situaties tegengekomen, die op z'n minst vragen opriepen.
Het overkwam ons een paar jaar geleden, toen we onbedoeld geconfronteerd werden met een rekening van een specialist. Op die rekening, bedoeld als declaratie bij de verzekeringsmaatschappij, stonden zaken vermeld die pertinent niet tijdens de behandeling waren uitgevoerd! Of wel : ordinaire fraude. Enfin, even de verzekeringsmaatschappij informeren. Wat denk je? We kregen te horen, dat we die factuur nooit hadden mogen ontvangen.... Over de inhoud werd ons medegedeeld, dat we ons daar niet druk over moesten maken, want het zou ons namelijk geen cent kosten. Daarna werd het gesprek beëindigd.
gewoon open en eerlijk declareren

We constateren dus 'onregelmatigheden' in de behandeling en de declaratie ervan, maar mogen ons daarmee niet bemoeien. We mogen wel de hogere premies vanwege stijgende zorgkosten betalen. Dat wel. We hebben meer van dat soort akkefietjes meegemaakt.
Zoals een controle van een beugel bij de orthodontist. Een assistente keek even in Mikes mond en dat was het. Dat duurde nog geen 30 seconden. Ik zat erbij en keek ernaar. De rekening was zo'n 68 euro en er stond vermeld dat de orthodontist zelf de controle had uitgevoerd!
Storend vinden we ook de spookrekening, die steevast begin van het jaar opduikt. Die rekening vreet alsnog het restant van het eigen risico op. We hebben nog nooit iets van het eigen risico overgehouden. Alsof de verzekeringsmaatschappij het positief saldo ook nog alsnog even wil opslokken, door even alle voorgaande declaraties wat creatiever af te handelen. "Maar Willem, dan ga ja toch even bellen?", hoor ik al iemand roepen.
ze zijn (nog) zuur
De dames op de helpdesk komen tot op heden niet verder dan : "Sorry, dat kunnen wij niet controleren" en "als een ziekenhuis of specialist dat declareert, dan zal het wel zo zijn. Ik heb daar verder geen gegevens van." Wij met ons boerenverstand verwachten, dat men even die declaratie via de computer opzoekt en de brondocumenten erbij haalt. Niet dus.
Om aan dit soort fraude een eind te kunnen maken zou het beter zijn, indien wij, patiënten, een kopie van de declaratie(s) zouden ontvangen. We kunnen dan zelf de behandeling controleren en accorderen, voordat de verzekeringsmaatschappij uitkeert. In het huidige systeem hebben wij zelf nergens voor getekend. Niet voor de behandeling en niet voor de te declareren kosten. Zo'n kopie (in Jip en Janneke taal) zou de declaratiegedrag transparanter maken, de sector honderden miljoenen kunnen schelen en de premies laag /lager kunnen houden. Maak er maar een piep-systeem van : geen gepiep = uitkeren. Maar nee, er is helemaal niets. Alleen 'sorry'. Ik krijg steeds meer het gevoel dat corruptie in de zorgsector bewust in stand wordt gehouden.