zondag 21 februari 2016

Lelystad : cultuurbarbaren

In Lelystad blijft men verwoed strijden om de stad in Lelykstad te veranderen. Voor een groot deel (zie centrum en Warande) is dat al gelukt. Men heeft nu het oude plan uit de kast getrokken om op het voormalige Werkeiland, dat in het recente verleden ook al deels beroofd is van historische zaken, een enorm hoog appartementengebouw te gaan bouwen. Iets waartegen bewoners van het Werkeiland en veel anderen fel tegen gekant zijn.
Van dichtbij heb ik de renovatie ban de voormalige barakken en de afbraak van het zo historische Werkeiland gevolgd. Ik herinner me nog een persbijeenkomst op het stadhuis, waarbij de verantwoordelijke wethouder Fackeldey plechtig beloofde het cultuurgoed te zullen beschermen. Helaas bleek een paar jaar later dat Jop een ordinaire leugenaar is. Als een soort meesterzet heeft Fackeldey toen de grond als bouwperceel verkocht, zodat hij zijn handen in onschuld denkt te kunnen wassen en de bouw kan gaan plaatsvinden. Veel geïnteresseerden zijn op soortgelijke wijze belazerd behandeld door Fackeldey met betrekking tot de bouw van de Indische wijk Warande, die onder zijn bewind tot een ordinaire woonwijk geworden is. Ik ben nog naar de open dagen geweest met enorme affiches met tropisch aandoende huizen, palmbomen, een toko en een verzorgingstehuis. Die dagen hebben klauwen met belastinggeld gekost. Het resultaat : een ordinaire, saaie, winderige, half afgebouwde wijk. Een kwestie van mensen bedonderen. Ik hoop dat er alles aan gedaan zal worden om de bouw tegen te houden. En anders dat het geheel een flop wordt, zoals met de Warande.