donderdag 25 februari 2016

Accu van boormachine reviseren

accupack verwijderd
Vandaag is het zover. Ik wilde spontaan iets voor een buurtbewoonster doen en wat denk je? Beide accu's van mijn schroef/boormachine zijn leeg! Grrr! Het is net als een lekkende dakgoot : pas als het regent word je eraan herinnerd.
Dit keer heb ik concrete stappen ondernomen om beide accu's onder handen te nemen. Ik schreef er al eens eerder over en kreeg toen een paar interessante tips.
De boel moet eerst gesloopt worden. Niet zoals mannen dat doen in het tv programma "Help mijn man is sloper eh.. klusser", want ik ga de boel ook weer opbouwen. Het is maar net wat je het liefst doet.
Ik heb de accupack uit een van de accu's gehaald en ben met de lege behuizing naar een elektronicawinkel gefietst. Ik heb daar een een vriendelijke jongeman uitgelegd wat ik van plan ben. Mijn voorkeur gaat uit naar een accu (12 Volt 1500 mAh) die precies in de behuizing moet passen. Als het kan. De oplossing is eenvoudiger (denk ik) en goedkoper (weet ik zeker) dan een aantal losse batterijen kopen. De bedoeling is om met wat gepruts van mijn kant de nieuwe accu aan te sluiten op de beide contacten / polen aan de bovenkant van de behuizing. Op de foto bevindt zich dat contact op de bovenste batterij. Al met al een kwestie van twee draadjes solderen, een paar kabelschoentjes plaatsen en een trucje bedenken om de contacten bovenaan tegen het uitstekende deel van de behuizing gedrukt te houden.
De accu wordt besteld en zal morgen of overmorgen in huis zijn. Ik krijg daar bericht over. Van de andere accu en het verwijderde pack (samen 20 batterijen!) hoop ik één pack te maken met louter goede batterijen. De grootste uitdaging vormen de soldeerlipjes. Zowel het losmaken als het weer solderen zal een precisieklusje worden. Maar voor het zover is, zal ik nog een keer de reactie doornemen van mijn extern adviseur op dit gebied, Fan-tilator.