vrijdag 12 februari 2016

Stamppot!

Als ik dat reclamespotje van Lidl zie, moet ik telkens glimlachen. Vanwege de mimiek van de meisjes en de manier waarop ze het woord 'stamppot' zeggen. Prachtig.
Wij maken ook geregeld stamppot. Met aandacht en de nodige creativiteit. Stamppot is voor ons dus niet gekookte aardappels en (al dan niet samen met de aardappels gekookte) groentes door elkaar stampen. Dat doen mensen die aan tafel er een lepel vette jus overheen gooien, vervolgens de ellebogen op tafel planten en het bord in stilte achterelkaar leegscheppen.
Meestal maak ik van de gekookte aardappels een puree. En die ontstaat niet door alleen een stamper te gebruiken. Op smaak maken dus met o.a. nootmuskaat, een klontje boter en melk. Afhankelijk van de groente die er doorheen geschept wordt, is de puree zacht of wat droog. Zacht als er rauwkost doorheen gaat. Wat droger als het groentes met veel vocht betreft. In veel gevallen bak ik ook wat spekjes uit en fruit ik wat gesnipperde ui. Die roer ik door de puree heen. En uiteraard de stamppot afmaken met kruiden. Ik doe ook vaak een beroep op knoflook en ketoembar(gemalen korianderzaad). Een heerlijke vleesjus (van de gehaktballen of speklapjes!) hoort er ook bij. Als Indo eet ik de stamppot met een lepeltje sambal.
Hier in Dronten heeft een paar agrariërs 1.250 kilo aardappelen en 500 kilo uien en evenveel wortelen beschikbaar gesteld aan daklozen in Amsterdam. Een deel van de enorme hoeveelheid hutspot wordt komende maanden uitgedeeld door De Regenboog groep hier in Dronten. Vanwege de enorme hoeveelheid mogen opvanglocaties uit Amsterdam de ingrediënten komen ophalen.
De agrariërs kwamen tot hun gift, omdat ze het belangrijk vinden de armen in Nederland te helpen.