donderdag 25 mei 2017

Toeslagen en remmen

Ik heb maar weer eens met terugwerkende kracht toeslagen opgevraagd. Over vorig jaar, want dat jaar is fiscaal voor ons afgesloten. Voor dit jaar doe ik de aanvraag pas volgend jaar. Er vanuit gaande dat ik geen gezeur krijg over teruggaven. Het is een soort spaarpotje, dat in één keer uitbetaald wordt. Zo zien we dat. We moeten de overheid als het even kan niet nog meer belastinggeld geven. We worden toch al kaal geplukt, dus pakken we wat we pakken kunnen. Haha! Over 2016 hoefden we geen aangifte te doen van de Belastingdienst. Er viel niets te halen, zei men. Dat gold voor hen. Maar voor ons viel er wel wat te halen, dus hebben de aangiftes toch maar ingediend. Die waren binnen 4 weken(!) afgehandeld inclusief terugstorting. Haha!
Wat de toeslagen betreft, ik kan elk lopend jaar een jaar terug. Nog verder terug in de tijd kan ook, maar onder bepaalde voorwaarden.
Door allerlei gedoe is het nog niet gelukt de remmen van de Ducato aan te pakken. Voor komende dinsdag weer een afspraak gemaakt met de hoop, dat het opknappen dit keer wel gaat lukken.
Ik heb gekozen voor het merk Brembo. Een gerenommeerde naam op het gebied van ho-ijzers. Zo houd ik maar voor de Ducato op z'n Italiaans. Dus Brembo schijven en blokken voor de vooras en Brembo remschoenen voor de trommels achter.
Ik heb nog lang zitten twijfelen of ik de vervanging zelf zou doen. Maar toch maar niet. Ik heb die klussen al eerder gedaan en nu heb ik er eerlijk gezegd geen zin meer in. Ik denk dat het ook te maken heeft met het ouder worden : geen zin meer hebben in dingen die bekend zijn. Helemaal niet als ik het voor weinig geld kan uitbesteden.
De remolie kan dan ook vernieuwd worden. Dat deed ik bij mijn motoren ook zelf. Maar de auto is een wat ander verhaal. Na de remmen-klus is de APK aan de beurt. Daar kijk ik optimistisch naar uit. Zoals gezegd rest nog het vervangen van de distributieriem en snaren van de Ducato 2.5 D. Dan is de wagen technisch helemaal weer tiptop en zijn alle punten op de technische lijst van na de aanschaf afgevinkt. Als het goed is sluiten de kosten dan ook aan op het budget van toen. De riem moet om de 5 jaar vervangen worden. Hij zit er nu 4 jaar en 32.000 km op. Volgens de garage was er geen haast met het vervangen. Nee, dat is niet zwart op wit vastgelegd. Ik geloof die meneer.
Al het onderhoud houd ik keurig bij. Ik schrijf de verrichte werkzaamheden, met de rekening als bijlage, op in de Gebruikershandleiding van de wagen.