Bijna leeg |
Oké, zodra ik de puzzel heb opgelost, ga ik aan de slag. Vaak, dat hangt ook af van het type ketel, begin ik met de bedrading. Dat spul zit snel in de weg als ik iets wil losdraaien. Ik gebruik daarbij een kniptang, omdat ik in die fase nog niet overal bij kan komen. Ik pak gelijk de elektronica mee.
Daarna ga ik het centrale, aluminium blok vrijmaken van alle aansluitingen op pijpen. Op die manier komt ook de cv pomp vrij. Die gaat er als eerste uit. Dan is het zaak de rookgasafvoer en de overlooppijp los te maken. Soms zit het centrale blok geklemd, soms vastgeschroefd tegen de achterwand. Dus even goed opletten.
De uitdaging voor mij is, geen geweld te gaan gebruiken. Gewoon losdraaien of -schroeven of uit klemmen lostrekken. Dit keer waren het drie dezelfde ketels, dus kreeg ik wat routine. Tijdens het demonteren worden de onderdelen geselecteerd en verdwijnen ze in aparte bakken voor koper, messing, rvs, ijzer, bedrading en elektronica. Soms leg ik bepaalde onderdelen eerst apart, om ze later verder te demonteren.
Hoe beter de scheiding, des te hoger de opbrengst. Zo is een radiator oud ijzer. Maar een autoportier met bekleding en glas niet. Dat is sloopijzer, wat minder opbrengt. Zo is er ook schoon koper en vuil koper, verschillende soorten aluminium enz. Men rekent bij het inzamelen erg gemakkelijk. Als in een partij zuiver koper een stuk ijzer zit, is de hele partij vuil koper. Kassa! Voor de inkoper dan. Tenzij je een klantgerichte medewerker hebt. Die haalt dat ijzer er even tussenuit om de rest tegen de als 'schoon-prijs ' te wegen. Zo'n medewerker geeft ook soms tips, die in ons voordeel zijn.