woensdag 31 mei 2017

Geef ze de ruimte en....


Gisteren heb ik de camper weggebracht om wat onderhoud te laten plegen aan de remmen. Het bedrijf is geen garage, maar een bandenhandel, waar iemand werkt die ook het monteursvak beheerst.
Gisteren werd ik gebeld met de mededeling, dat de bus die dag niet klaar zou zijn. Daar had ik begrip voor, want ik weet hoe het bij zo'n bandenbedrijf eraan toe gaat. Veel spontane bezoekers geven een haast constante onderbreking van ander werk dan banden verkopen en monteren. En dat was dus het geval.
niet vervangen
Dus ik stelde de monteur gerust : "Neem alle tijd, want we hebben de camper niet direct nodig." Hij was blij met de uitstel.
Vanmiddag werden we gebeld. De bus was klaar en de rekening bedroeg zo'n 85 euro. Mooi! Al vond ik het bedrag wat aan de lage kant. De remschijven en -blokken voor zouden namelijk nog geen uur werk zijn en 35 euro gaan kosten. Ik was erbij toen dat telefonisch werd nagevraagd. Stel dat het vervangen van de schoentjes van de achterremmen ook een uur zou duren, dan bleef er voor het vervangen van de beide stootrubbers zo'n 15 euro over. Dat zou kunnen. Maar goed, misschien viel alles toch mee. Van de Fiat en de Nevada heb ik ook zelf de schoenen vervangen. Daar deed ik, kantoorprik, ongeveer een uur over. Dus.
Toen ik de bus ging ophalen, was de monteur niet aanwezig. Er was wel een jongeman, die ik niet eerder daar gezien heb. Hij wist niet waar de sleutels van de bus lagen. Dus dat werd bellen. Het duurde even voordat hij de monteur aan de lijn had. De sleutels lagen op een wat rommelig bureau onder wat paperassen. Een rekening was er nog niet, maar die zou hij opsturen. Prima!
Ik was op de fiets gekomen en wilde hem achter in de wagen zetten. Toen ik de deuren opende, zag ik twee dozen met nieuwe onderdelen staan! Huh??! Wat bleek? Meneer had enkel de beide remschijven vervangen! Voor alle zekerheid keek ik toch nog even of dat inderdaad het geval was. En dat was dus zo. Dus de jongeman mocht weer bellen. De monteur zei van niets(?) te weten. Maar hij zou mij terugbellen. Hij had duidelijk haast, net als gisteren toen ik hem aan de lijn had.
wel vervangen
In de bus stonden dus drie dozen met nieuwe onderdelen. Daarvan is er slechts één geleegd. Ik zou als monteur toch even voor alle zekerheid in de agenda gekeken of met de klant gebeld hebben, als ik die dozen had gezien. Alles was genoteerd. Maar nee, meneer zat elders en had het druk. Morgen weer een dag. Mocht het gesprekje op niets uitlopen, dan betaal ik de afgesproken 35 euro en doe de rest toch maar liever zelf.