zondag 21 mei 2017

Hoofddoekjes onder de pet

rechercheurs anno 2020
Het hoofddoekje is weer in het nieuws. Dit keer over de politie in Amsterdam. Daar wil men het hoofddoekje toestaan bij het uniform en het (toch) onder de pet houden. Tja, het lijkt allemaal erg ingewikkeld. Sommige voorstanders verwijzen naar het buitenland en vergeten gemakshalve dat het islamitische landen zijn en het doekje daar onder de geloofscultuur valt. Niet in elk islamitisch land dragen vrouwen hoofddoekjes onder de pet. Hier is een uiting van geloof bij overheidsdiensten niet gewoon of zelfs ongewenst vanwege de neutraliteit.
Dat hoofddoekje interesseert mij niet zoveel. Al vraag ik me wel af hoe een islamitische man gaat reageren wanneer hij door een cultuur- /geloofsgenote wordt aangesproken op zijn gedrag. Voor hem heeft zo'n doekje een andere betekenis. In hun cultuur zijn vrouwen niet gelijk aan mannen. "Overdag mijn ezel en 's avonds (een van) mijn vrouw(en)", geeft de positie van de islamitische vrouw enigszins weer. Een vrouwelijke agent in Amsterdam wond er geen doekjes om. Ze is op voorhand een hoofddoekje onder haar pet gaan dragen. Dat getuigt weer van de drammerige, opdringerige respectloze mentaliteit die we helaas al te vaak ervaren en nog steeds goedvinden en de zwakte van het politiekorps. Je kunt je afvragen wie hier de maatschappij verdeelt. Aan de andere kant : het politieapparaat is al een zootje. Politieagenten met een dubbel paspoort zijn er ook, net als criminele, lekkende en alcohol- en/of drugsverslaafde agenten. Die pet pas inderdaad iedereen. Daar kan een hoofddoekje ook nog wel onder.