woensdag 3 mei 2017

Asielhoppers

Vanmorgen hoorde ik dat de overheid geen grip heeft op zogenaamde asiel-hoppers. Dat zijn mensen die op verschillende locaties / in verschillende landen asiel aanvragen. Bij mij schoot direct de EU door mijn hoofd. De EU wil wel graag allerlei mensen opvangen, maar beschikt niet over adequate middelen om de toestroom te beheren en beheersen. In dit geval zou er een centraal systeem moeten zijn, waar elk EU lidstaat mee verbonden zou moeten zijn. Omdat veel asielaanvragers met valse of geheel zonder identiteitspapieren binnenkomen, lijkt me een controle op fysieke kenmerken (mug shot, vingerafdruk, iris-scan, dna) erg belangrijk. Men zou ook veel meer moeten doen, om te controleren of de verhalen van een asielzoeker waarheidsgetrouw zijn. Vaak weet men niet eens uit welk land zo'n iemand afkomstig is. Ik zou de toestroom heel wantrouwig benaderen. Desnoods door zo'n systeem bij de Nationale politie onder te brengen. Er is nog veel te doen.