zaterdag 27 mei 2017

In de wasstraat

Soms moet die Ducato even een wasbeurt hebben. Dat is een hele klus, gezien de omvang van de bus. Per wasbeurt ben ik gemiddeld zo'n 5 euro kwijt. Voor die prijs ben ik dan wel zelf even aan de gang. Ik was net begonnen met het voorwassen, toen een klein geel autootje in de box naast me tot stilstand kwam. Het was een Fiat 500, een familielid van de Ducato, zij het dat het nogal klein van stuk is. Veel Italianen zijn klein van stuk. In een project heb ik een keer ook zo'n kleine man gehad. Hij mat nog net 1.60 meter zei hij. Het zal minder geweest zijn, want hij deed zich groot voor. Hij ging erg gebukt onder zijn lengte. Hij deed rekoefeningen om langer te worden. Dus het kan zijn dat ie in zijn volwassen leven nog kleiner is geweest.
Uit de Fiat 500 klauterden twee flinke mannen. Een van hen lachte naar me en riep : "Wij zijn voor één euro klaar!" Ik knikte lachend en bevestigend. De beide heren hadden het nogal druk met het wassen van dat wagentje. Terwijl de een de voorwas deed, was de ander met de niet actieve borstel bezig. Daar ontstond enige discussie over. Het ging over krassen en schade. Vriend moest gewoon even zijn beurt afwachten. Het autootje werd om beurten door die twee onder handen genomen.
Ik was de bus aan het droogmaken met een wisser toen de twee mannen weer in hun 500 'tje kropen. Een koddig gezicht. Zo zag ik een keer vier mensen uit de moderne 500 stappen. Nou ja, stappen. De twee achterin moesten er achteruit kruipend uit! Opa Marks heeft ook een Fiat 500 gehad. Die heeft ie in puin gereden op de kruising van de Hoogmadeseweg / Acacialaan in Leiderdorp.
Na het ongeval was de Fiat 500 nergens meer terug te vinden. Er werd gefluisterd, dat de politie het voertuigje verkocht had aan een sloper.