vrijdag 31 oktober 2014

De motor onder zeil

Laatst verwijderde ik de hoes van de Honda en schrok ik me een hoedje. De CBX was kletsnat! Alsof ie net in een regenbui had gestaan. De echt waterdichte hoes was van binnen ook nat. Waarschijnlijk was het condens.
Ik heb de fiets maar even afgenomen en onder de luifel geparkeerd. De hoes heb ik binnenstebuiten gekeerd om te drogen. Het gebeuren is reden voor mij om toch maar iets te maken, zodat de motorfiets droog staat en blijft.
Na enig wikken en wegen, heb ik besloten een simpele, doch doeltreffende oplossing uit te werken. Het wordt een soort zonnescherm of markies zo je wilt, van waterdicht doek of zeil. Ik moet wel iets construeren, zodat de boven kant eerst een meter bijna horizontaal loopt met wat afschot en vervolgens strak en stevig verticaal naar beneden hangt.
Gedurende de zomermaanden wil ik het doek kunnen oprollen, zodat er van dat 'tentje' niets te zien is. Ik maak hem niet helemaal dicht. Aan de kant van het voorwiel bevindt zich de muur van het fietsenschuurtje. De kant van het achterwiel laat ik open. Het verticale stuk (in de lengterichting van de motor) valt niet helemaal op de grond. Dat zal zo'n 10 centimeter los van de grond hangen, zodat er goed geventileerd kan worden. De andere kant is wel helemaal dicht. Er is dan wel een nadeel : de dakhazen zullen er kunnen schuilen.
Ik heb alvast wat spul in de tank gegoten om de benzine gedurende de winterstop in goede conditie te houden. Nu nog een korte rit, zodat het spul ook in de carbs komt te zitten en dan kan ie gaan slapen.