In 1970 kocht mijn jongste broer een heuse Jamathi bromfiets. Hij was krantensjors en had flink gespaard. Het was er een uit de eerste serie, met een vernikkeld frame (later model verchroomd) en met koningsblauwe polyester tank, kastjes en spatbordjes. In het frame hing helaas geen Jamathi blokje, maar een van Minarelli. Oké, op de carterdekseltjes aan weerszijden stond het Jamathi logo. Het blokje zelf was allls behalve standaard. Het had o.a. een volle krukas en gelagerde zuigerpen. Er zat ook een echte kickstarter op. De constructie van de pedalen was bijzonder. Ze hingen als steps naar beneden, maar konden ook in een fietsstand geplaatst worden. Ze zaten niet in het blok, maar erachter.
De bromfiets was voorzien van louter kwaliteitsonderdelen. Er werd gezegd dat het geheel prima geschikt was voor een upgrade naar een 50 of 80 cc motorfiets.
|
een 'dikke' Jamathi |
Beide trommelremmen waren van Grimeca, de voorvork en achter veerpoten van Marzocchi. De achtervering kon men verstellen. De Jamathi kostte bijna 1.400 gulden en was de duurste bromfiets die op dat moment op de markt was.
Helaas was in die periode sprake van een afnemende belangstelling voor de bromfiets. Zo stierf de Jamathi een stille dood. Helaas heb ik maar één foto van die bromfiets en dan ook nog in zwart-wit. Al met al viel het mij toch ietwat tegen, dat de Jamathi qua looks geen kuiploze racer was. Ik had als eerste het stuur eraf gezaagd en clip-ons gemonteerd. En uiteraard geen buddy maar een zitje.