Vanavond werd ik gebeld of ik even naar een cv ketel wilde komen kijken. De verwarming deed het namelijk niet. We hadden net de boerenkool met worst achter de kiezen. Het toetje moest even in de wacht, want de oudjes gaan voor.
Als ik op de plaats delict ben aangekomen, zie ik een foutcode op het display staan. Ik herkende de ketel, want zo een hadden we in Lelystad ook. Dat splinternieuwe ding sprong ook soms spontaan in de fout.
Dus even de stekker eruit en na tien seconden er weer in. De ketel begint eerst met het automatisch ontluchten. Dat proces duurt ongeveer 15 minuten. Toen verscheen GOOD op het schermpje. Gelijk sloeg de pomp aan. Ik voelde aan de leiding en merkte dat ie warm werd. Klus geklaard!
Net voordat ik weer naar beneden wilde gaan, zag ik iets opvallends bij de ketel. Een roestige kleur en watervlekken! Een lek dus. Vreemd dat de monteur dat een maand of wat geleden niet gezien heeft. Maar misschien staat ie liever niet gebukt.
Toen ik weer beneden kwam met goed nieuws ging de bel. Een van de kinderen stond voor de deur. Ze was gebeld terwijl ik boven bezig was.
Ze had een chagrijnig gezicht, groette niet en begon direct uit te vallen naar haar ouders (van in de 80). Ze deed erg lelijk. Toen ik haar vertelde dat er twee zaken gemeld moesten worden bij de servicedienst, onderbrak ze me en beet me toe : "We weten echt wel wat we moeten doen hoor!" Daarna ging ze verder met nare opmerkingen tegen haar ouders. Ik ben maar vlug weggegaan. Ik werd nog bedankt. Niet door die nare dochter. Ze schreeuwde dus niet eens : "Nou, je wordt bedankt hoor!" Ik weet nu dat het geklaag van die oudjes over haar niet verzonnen is.