zondag 16 november 2014

Stadsverwarming is wel duurder

Afgelopen week las ik op de teletekstpagina van Omroep Flevoland een wat warrig bericht. Het betrof stadsverwarming, waarvoor te veel betaald zou worden. Vooral van het laatste deel van de tekst begreep ik geen jota. Ik heb die tekst een aantal keren gelezen, de laatste keer na het legen van een kop sterke koffie. Maar de inhoud bleef mij warrig overkomen. De tekst meldde : "De prijs voor stadsverwarming is gebaseerd op de gasprijs, maar over aardgas wordt energiebelasting geheven terwijl stadsverwarming daarvan is vrijgesteld. De gebruikers betalen daardoor te veel."
Zelf concludeerde ik dat mensen die gewoon aardgas gebruiken duurder uit waren dan de gebruikers van stadsverwarming. Maar het moet conform de kop van het bericht andersom zijn. Dat is ook het geval. Er is sprake van energieheffing op stadsverwarming en dat is niet in correct. Zodoende is stadsverwarming duurder dan gewone verwarming op gas. Probeer dat maar eens helder op een beeldscherm te zetten.