zaterdag 15 november 2014

De westerse cultuur

Om te beginnen : ik ben een cultuurbarbaar. Ik loop geen musea af, houd me niet bezig met folklore (wel met volkoren) en draai geen klassieke muziek. Ik houd ook niet van films kijken (zonde van mijn tijd), boeken lezen (helemaal zonde van mijn tijd) noch van gedichten, of rijmelarij zo je wilt.
Ik heb wel iets met indianen. Waar dat vandaan komt weet ik niet. Maar het heeft me wel wat merkwaardigheden opgeleverd voor wat betreft de zienswijze van de westerse cultuur. Zaken die mij als de omgekeerde wereld overkomen. Zoals wat hier genoemd wordt de alternatieve geneeswijze. Wat 'alternatief'? Het is gewoon de natuurlijke manier, maar wij weten niet beter dat alles uit fabrieken en boeken moet rollen. Zelf het uitoefenen van een hobby kan niet zonder een cursus gevolgd te hebben.
Columbus ontdekte Amerika, stelt men hier. Een raar iets want in dat Amerika woonden toen al heel veel mensen, met een beschaving die veel ouder was dan de onze. Het geschiedenisboekje zou dus moeten stellen dat de vernietiging van de Amerikaanse cultuur te wijten is aan Columbus. Hij zorgde ervoor dat Europa Amerika veroverde, met alle gevolgen van dien. Ik zie het zo voor me : staat Columbus op het vaste land van Amerika, waar hij verwelkomd wordt door een groep indianen. Zegt die Europese hufter : "Ik heb jullie ontdekt! Jullie gaan er allemaal aan!" Die zwarte bladzij wordt nog steeds in Amerika gevierd : Columbus dag. Ik zie het liever andersom : Dag, Columbus!
Vandaag de dag zijn er geregeld protesten in Amerika tegen de komst van al dan niet illegale immigranten. Wat een onzin. Volgens mij is afgezien van de natives, iedereen daar immigrant.
Door de eeuwen heen zijn veel landen op de wereld door Europeanen 'ontdekt'. Veel oorspronkelijke bewoners zijn misbruikt en/of omgebracht of omgekomen.
Men is ook druk doende om het heelal te 'ontdekken'. Maar wat als wij zelf 'ontdekt' worden? Ik weet zeker : dan spreken we over 'indringers'. Misschien komen we tot een beter inzicht als we zelf 'ontdekt' worden en moeten ondergaan wat veel oorspronkelijke bewoners aan den lijve hebben ondervonden. Misschien komt er dan een verandering in onze westerse, beschaafde cultuur en denk- en handelwijze. Misschien.