donderdag 6 november 2014

Ouderenmishandeling

Men begint steeds meer over deze misstand te praten en er iets tegen te doen. Het werd tijd. Ik heb al eerder van dichtbij meegemaakt dat ouderen in een verzorgingstehuis slecht behandeld werden. Vaak was sprake van psychische mishandeling. Ouderen tiranniseren begint vaak met betutteling. Omdat niet elk ouder iemand dat pikt, slaat het betuttelen om in dreigen en tiranniseren. Met gevolg dat betrokken ouderen bang zijn. Bang om naar eigen inzicht en vermogen te handelen. En bang voor ruzie met hun eigen kinderen en in de eenzaamheid belanden
Ik moet er niet aan denken dat ik straks zo behandeld word. Natuurlijk zal ik mijn vergeetachtigheid met de tijd toenemen. Net als mijn gehoor. Maar dat is geen reden om mij dingen te gaan verbieden. Dat mag pas als ik staande op mijn CBX over de Dronterweg rijd.
Ik ken ouderen die van hun kinderen niet op vakantie mogen. Zelfs niet als het om een weerzien gaat met hun geboorteland. Ik hoorde eens iemand zeggen : "Stel dat je daar komt te overlijden?" Alsof je altijd bij het overlijden van een ouder aanwezig zal zijn. En wat is er mooier dan te overlijden in het land waar je geboren bent? Ik ken ouderen die niet meer zelf mogen koken. Ze worden door anderen vastgeketend aan Tafeltje dekje. Zelfs al waren ze tot dan keukenprinses.
Er zijn kinderen die hun ouders op latere leeftijd van alles en nog wat verbieden te doen. Belachelijk! Ze moesten zich schamen. Het zou beter zijn wanneer ouderen op een goede, motiverende manier begeleid worden naar mate hun leeftijd toeneemt. Een begeleiding die afhankelijk is van de mate van functioneren. Dus geen betutteling en helemaal geen tirannie. En mocht het toch gebeuren, dan is er gelukkig nog vooreenveiligthuis.nl