zaterdag 29 november 2014

Veel leugens in het nieuws

Op Curaçao werd ik voor het eerst geconfronteerd met het feit dat mijn geschiedenisboekjes eenzijdige verhalen bevatten. Ze werden ook anderen opgedrongen. Dat constateerde ik op de eerste de beste schooldag op de Marnixschool. Daar stond een Antilliaans jongetje voor de klas te beweren : "Onze voorouders zijn de Batavieren. Ze kwamen via de Rijn ons land binnen op vlotten."
Later raakte ik steeds meer geïnteresseerd in 'de andere kant van het verhaal'.
Gevolg is dat ik het dagelijks nieuws met een flinke korrel zout neem. Vooral het buitenlandnieuws.
Veel nieuwsberichten bevatten onwaarheden en oud beeldmateriaal. Of beeldmateriaal dat elders opgenomen is. Om de wreedheden in Syrië aan te tonen bijvoorbeeld, werd/wordt beeldmateriaal uit Afghanistan gebruikt. Veel nieuwszenders nemen niet de moeite om berichten en beelden te controleren. Of de berichten worden bewust zo overgenomen. Sommige beelden zijn meer dan 7 jaar oud. Het zijn vooral de Amerikaanse nieuwszenders, die het wereldnieuws op die manier manipuleren. Om hun kijk op de wereld onderschrijven en anderen erin mee te trekken gebruiken ze gemanipuleerd, vaak oud beeldmateriaal. Helaas voor hen zijn er nog steeds wantrouwige lezers, die o.a. ook Youtube doorzoeken.