zondag 12 oktober 2014

Joop en The Beatles

Vandaag, 12 oktober, is de geboortedag van mijn oudste broer Joop. Hij was naar mijn vader vernoemd. Zo ging dat in die tijd. "Ik ben JPF junior", zei hij vaak.  Laatst, op 3 oktober toen we door Leiden liepen, kwamen we al wandelend bij de bioscoop Lido op de Steenstraat uit. Ik ging toen in gedachten even terug in de tijd. In de Narmstraat, de zijstraat vlakbij de bioscoop, brachten wij onze laatste nacht door voor ons vertrek naar Curaçao in december 1960. In die bioscoop heb ik, vijf jaar later, samen met Joop wat uurtjes doorgebracht. Joop was namelijk na ons eindexamen Mulo daar filmoperateur geworden, in afwachting van zijn oproep voor militaire dienst. Daar in dat kleine hok liet hij zien hoe hij filmrollen moest laten afspelen. Hij liet mij toen ook het wisselen van de spoelen zien. 'Overname' noemde hij dat. Hij attendeerde mij op de cijfers die aan het eind van een filmrol in beeld kwamen. Die gaven aan dat een volgende rol gestart moest worden. Sindsdien lette ik op die cijfers als ik naar films keek en dacht ik aan mijn broer.
Joop had ook avonddienst en kwam dan pas na twaalven weer thuis. We sliepen op een kamer en Joop was nogal luidruchtig. Vaak werd ik van hem wakker. Dan kraakte het Leidsch dagblad en/of een zak patat. En anders maakte hij me wakker, omdat hij dan een kroketje voor me had meegenomen. 's Morgens moest ik dan wel weer op tijd eruit om naar school te gaan, terwijl mijn broer uitsliep. Joop wist veel van films. Muziek was ook zijn ding. Hij was een groot Beatles fan. Mijn broer is in juli 2006 overleden aan hartfalen. Hij was pas 58 jaar. Dag Joop, still miss you!  Vandaag voor jou The Beatles :