zondag 26 oktober 2014

Erwtensoep met rijst?

De echte Indo eet zijn erwtensoep met..... rijst. En.... met sambal. Pepesan (vis in sambal-saus) erbij is helemaal top!
Ik heb een keer buren gehad, die de combinatie van erwtensoep met rijst  nogal verontrustend vonden. Ik weet nog precies wanneer ze tot actie overgingen. Dat was vlak na de geboorte van Robert, dus in januari 1980. Ik werd door hen uitgenodigd om te komen eten. Sonja en de pas geboren Robbie lagen nog in het St. Jozefziekenhuis in Gouda.
Toen ik de huiskamer betrad, vertelde de buurvrouw dat ze speciaal voor mij erwtensoep met rijst had gemaakt. Nou, dat was dus helemaal niet verkeerd voor iemand die net voor de tweede keer vader was geworden. Er was dan weliswaar geen sambal baai, maar dat mocht de pret niet drukken. Het ging om het gebaar, niet waar?
Toen ik lekker van mijn Indo bordje genoot, viel mij opeens op dat de overige vier tafelgenoten niets aten. Ze zaten daar louter om mij erwtensoep met rijst te zien eten! Toen kreeg ik toch wel even een kleurtje, voor zover ik dat nog niet had.
Voor de volledigheid moet ik er wel bij zeggen, dat de buurvrouw na onze komst in dat pittoreske plaatsje Schoonhoven even bij Sonja had geïnformeerd, of ik soms op de grond zat en of ik gewend was aan een tafel eten. Ze vroeg trouwens ook hoe het is voor een Hollandse vrouw, dagelijks dat rare eten klaar te maken. Over vooroordelen gesproken. Achteraf kan je je afvragen wat smakelijker is : erwtensoep met rijst, of zo'n onwetende buurvrouw. Doe mij maar erwtensoep met rijst!