vrijdag 24 oktober 2014

Hond niet aangelijnd

Daisy aan de lijn...
Rijdend over de Fazantendreef zie ik een jongeman met een dito Rottweiler lopen. De jonge hond loopt los en is duidelijk in een speelse bui. Ik laat het gaspedaal los, want er staat iets te gebeuren. En ja hoor, de hond draait zich plotseling om richting de rijbaan.  De jongeman weet net op tijd het beest letterlijk in zijn nekvel beet te pakken en gaat flink tegen de pup tekeer.
Als we gepasseerd zijn, laat hij de pup weer los. En dan zie ik in mijn binnenspiegel dat de rottweiler opeens alsnog met vrolijke sprongen de weg oversteekt. De auto's achter mij gaan abrupt in de remmen. De jongeman raakt in paniek en rent schreeuwend achter de hond aan. Aan de lichaamstaal te zien, zal de jongeman ongetwijfeld de hond op z'n donder geven zodra ie hem te pakken heeft. Dat is op zich ook fout. Het ligt natuurlijk aan de hond en niet aan hemzelf. Voortaan gewoon met een riem de hond uitlaten jôh!