zaterdag 25 oktober 2014

Mijn eerste bromfiets -7-



De Sparta van Jan -2-

Na een korte rit, kwamen Joop en ik tot de conclusie dat de Sparta slecht ademde. Samen demonteerden we de uitlaat. We schoten beiden in de lach toen we de uitlaatbocht aan de kant van de cilinder bekeken : Bijna helemaal dicht gekoold! Het ontkolen van een uitlaat was een apart proces. Eerst werd de pijp gedemonteerd. Dan werd de zwarte aangekoekte vette laag weggeschrapt op een oude krant. Daarna de tuin in en een flinke scheut benzine in de uitlaatpijp. En dan het mooiste : met de oude krant er bij de vlam erin. Zo werd de uitlaat brandschoon gereinigd. De uitlaatpoort van de cilinder werd ook gelijk maar even gereinigd.
De proefrit na deze behandeling wees uit, dat het blokje weer prima trok en een keurige top van 40km haalde. Nou ja, keurig, die snelheid paste duidelijk niet bij het uiterlijk van de Sparta. Die kon en moest natuurlijk een ietsepietsie sneller. Jan werd op de hoogte gebracht van het goede nieuws, maar hij wilde de Sparta niet terug. Blijkbaar stond zijn besluit vast : een autootje. Dat was nogmaals goed nieuws voor ons, want nu konden we het JLO Piano blokje eens goed onderhanden nemen. Deze foto van een soortgelijke Sparta heb ik midden jaren 80 naar Jan gestuurd. Ik heb hem op het exercitieterrein in Woerden gemaakt tijdens de jaarlijkse oldtimerdag begin september. Achterop staat : "Hallo Jan, Ik vond hem in Woerden. Interesse? De vraagprijs is F 1.800,- Groeten, Willem".
-wordt vervolgd-