zondag 19 oktober 2014

Mijn eerste bromfiets


'Sjakie' op een andere brommer
"Opa, van wie is die zwarte bromfiets die in het kippenhok staat?", vraag ik nieuwsgierig. Opa haalt zijn pijp uit zijn mond en kijkt mij vragend aan. Dan bromt hij : "Die rot brommer is van Sjakie en hij staat al een tijd in de weg." Neef Jacques woont al een tijdje niet meer in de Koningstraat. Hij heeft verkering met iemand uit Amsterdam. Met opa's antwoord ga ik naar mijn broer. Samen besluiten we opa van Sjakie's bromfiets te verlossen. Bij wat Sjakie er zelf van vond, stonden we niet stil. We proberen eerst het JLO blokje te starten, maar dat geeft geen krimp. Dan slepen we hem uit het kippenhok naar de binnenplaats achter het huis. Daar maken we hem vrij van stof- en kippenpoep. De banden zijn plat, maar na het oppompen blijven ze hard. Gelukkig maar, want we moeten met dat ding helemaal naar huis lopen. Opa wordt nog even blij gemaakt met de mededeling, dat we "die rot brommer" meenemen. Onderweg proberen we nog een paar keer de Sparta te starten. Joop zet de fiets op het standaard, dat net als bij sommige ouderwetse fietsen als een soort beugel  aan de achteras gemonteerd is, en begint te trappen. Maar er gebeurt niets. Hijgend gooit mijn broer  de Sparta van het standaard en gaat op het zadel zitten. "Ja, duwen maar!", roept hij. Terwijl ik hem voortduw, maakt Joop motorgeluiden terwijl hij in racehouding over het stuur hangt. "We rijden nu 15 km per uur!", roept hij enthousiast, terwijl ik naar adem snakkend bijna doodval op de klinkers. Maar starten doet ie nog steeds niet.  Als we uitgedold zijn kijken we toch nog een keer in het benzinetankje achter het zadel. Er zit nauwelijks benzine in. Grrrr! Weer wat geleerd. Het kraantje staat op de reserve stand. We leggen de bromfiets bijna plat, in de hoop dat er toch nog wat de carburateur instroomt. Maar tevergeefs.  We besluiten bij de Caltex pomp aan de Valk Boumanweg te tanken. Er gaat mengsmering in. Ons gezamenlijk budget is 1, 17 gulden dus moet de bediende enig rekenwerk verrichten om de juiste hoeveelheid mengsmering in de glazenkolom gepompt te krijgen. Samen schrapen we veel centen, wat stuivers, wat minder dubbeltjes en twee kwartjes bijeen om onze schuld te betalen.
-wordt vervolgd-