dinsdag 28 oktober 2014

Een spekkoek relatie

Sommige jongeren vinden mij nogal ouderwets. Ik noem het nuchterheid. Het gaat over het feit dat ik niet zo wegloop met de moderne technologie. Laatst vroeg een jong iemand mij hoe ik Sonja had ontmoet. Toen ik hem dat verteld had, vond hij het maar vreemd dat we elkaar niet eerst via het internet hadden ontmoet. Dus vroeg hij mij : "Hoe was het dan toen je haar later voor het eerst op internet tegenkwam? Viel dat tegen?"
Relaties waren in mijn jeugd nog net als spekkoek. Ze begonnen met licht en eindigde in het donker. Niet andersom, want overdag moesten de gordijnen open blijven. Zo niet, dan belden de buren de politie. Zo ging dat in de tijd van sociale controle.
Een paar dagen geleden zag ik op tv weer een paar hopeloze mannen die in Oekraïne op zoek gingen naar een vrouw. In dat hopeloze land wonen nogal veel hopeloze vrouwen, die graag een westerse man aan de haak willen slaan. Ik bedoel, anders ga je als 25 jarige vrouwe toch niet zitten flirten met een vent van 65? Ik moet er niet aan denken zo'n jong ding als partner te hebben. Ik zie mezelf niet meer naar de disco gaan of naar party's en pillen slikken of coke snuiven zodat je die herrie en al die ander dwazen zelfs leuk gaat vinden.
Er zijn in Oekraïne ook wel mannen, maar de meesten zijn werkloos, meestal dronken en slaan graag vrouwen. Een paar van die hopeloze mafketels waren al binnen twee dagen zo verliefd, dat ze op de knieën gingen en met een mooie ring hun Oekraïense aanwinst over de streep dachten te trekken. Maar de werkelijkheid was andersom : ze waren er zelf al overheen getrokken door die hopeloze vrouwen. Die mannen wilden graag zo'n Oekraïense omdat die zo onderdanig zijn en doen wat de man zegt. Lijkt me dat je dan beter een ja-knikker in huis kunt nemen. Je weet wel, zo'n hondje met een losse kop die men vroeger op de hoedenplank voor de achteruit zette. Die beestjes hielden het ook niet lang vol. Vaak reden ze al na een week of wat zonder kop rond. Nee, ik denk dat zo'n relatie neit als spekkoek is : je begint met licht en eindigt (in het) donker.