woensdag 15 oktober 2014

Iemand helpen

In de regel vind ik het leuk om ergens hulp te verlenen. Dat wil niet zeggen dat ik niet kritisch ben met het aanbieden van mijn diensten. Het is me al eerder opgevallen dat veel ouderen weliswaar kinderen hebben, maar dat die kinderen nauwelijks geïnteresseerd zijn in hun ouders. Dat speelt ook andersom, want ik ken ook ouders die in het verleden niet zo best met hun kids zijn omgegaan. In beide gevallen is het contact nihil. Er zijn ook gevallen waarin kinderen ontzien worden. Ik bedoel als iemand een stoere, gezonde zoon in huis heeft, vind ik het onnodig wanneer ze mij vragen om iets voor hen te doen. Soms vragen ze niets, maar zinspelen ze erop in de hoop dat ik dan zeg : "Zal ik het doen?" Nee, ik houd me dan liever op de vlakte. Ik heb geen zin om iemand te helpen terwijl een gezond iemand op de bank tv zit te kijken. Ik zou me als bankzitter doodschamen. Een kennis van me zei, dat ik in die gevallen ook zou kunnen zeggen : "Zodra jullie ermee gaan beginnen, kom ik helpen."  Dat lijkt me een goede reactie. Helpen moet echt helpen zijn.