vrijdag 20 juni 2014

Verslaafd aan smeerkaas?

Bij de kassa aangekomen, leg ik mijn paar producten op de band. Er ligt nog een tweetal beurtbalkjes, je weet wel die driehoekige dingen die aangeven dat je niet wilt betalen voor wat er achter of voor ligt. Ik leg er een voor en een achter mijn boodschappen. Mevrouw voor mij heeft drie kuipjes smeerkaas met verschillende smaken : naturel, sambal en ham. Zodra de band gaat lopen omdat de eerste klant geholpen wordt, grijpt mevrouw voor me krampachtig haar kuipjes met beide handen beet. Ze begint de kuipjes stil te houden, terwijl de band loopt. Weldra is ze met de kuipjes bij mijn boodschappen en het voorste beurtbalkje beland. Dan slaat de paniek toe. Om een of andere reden wil ze niet dat haar smeerkaas richting de kassa gaat. De rij boodschappen op de band begint in elkaar te schuiven en gaat langzaam richting begin van de band. Dat beeld roept nog meer paniek bij haar op, vooral omdat andere klanten naar haar vreemde gedrag kijken. Ze zweet zichtbaar en haar gezicht wordt rood. Ze laat de smeerkaas dan maar richting de kassa gaan onder begeleiding van haar inmiddels trillende handen. Bij de kassa aangekomen stopt de band. Ze kijkt nerveus naar de drie kuipjes, alsof die elk moment weer verder kunnen schuiven. Ze houdt haar beide handen al klaar om in te grijpen. Dan pakt de kassière de kuipjes op en scant ze. Het gezicht van mevrouw is een en al opluchting. Maar dan kijkt ze opeens naar de andere band, waar drie kuipjes smeerkaas richting het aflegvak schuiven. Ze rent er heen en houdt de kuipjes weer tegen. Intussen kijkt ze zenuwachtig naar de kassa, want ze hoort "Dat is dan 1 euro en 8 cent, mevrouw." Na wat aarzeling laat ze de smeerkaas los en rekent af. Intussen verliest ze geen moment haar smeerkaas uit het oog. Daarna pakt ze haastig de kuipjes en verlaat de super op een manier die me aan een roofdier doet denken; sluipend  met zijn pas veroverde prooi.