donderdag 5 juni 2014

Als horen en zien je vergaan -2-

Ingezonden


Het nummer "Lola" van The Kinks doet me weer denken aan mijn verblijf in een ziekenhuis jaren geleden. Op een avond werd daar een jongen van 14 á15 jaar binnengebracht, die zich op een bromfiets behoorlijk in de kreukels had gereden. Hij had daarbij ook hoofdletsel opgelopen, omdat hij tijdens die fatale rit geen helm op had. Hij lag op een kamertje apart, ver bij mij vandaan, maar af en toe hoorde ik hem brullen als een gewond dier. Na een week kwam hij bij ons op zaal liggen maar hij braakte af en toe een taal uit waar de honden geen brood van lusten. Zijn moeder schaamde zich soms rot tijdens het bezoekuur en dreigde met niet meer op bezoek te zullen komen als hij zich niet netjes kon gedragen. Er werd aangenomen dat zijn abnormale gedrag tijdelijk was, vanwege opgelopen hersenletsel maar ik kreeg soms de indruk dat hij voor de lol ook wel eens misbruik maakte van de situatie. Tijdens een baldadige bui vroeg hij zomaar opeens aan een heel aardige, jonge zuster, die steeds ontzettend veel aandacht aan hem schonk, ,,zuster Joke, mag ik je neu........?". Op dat moment doken er op die zaal 5 koppen bliksemsnel onder de dekens en ze hoorden nog net: ,,...als je weer normaal kan praten kom ik wel eens terug H.....!".