dinsdag 24 juni 2014

Even de CBX checken

Geen gezicht, maar wel goed zicht
Zoals ik me heb voorgenomen, heb ik de motor na mijn terugkeer uit het Grambergse en de thee uitgebreid gecontroleerd. Ik heb de beide banden op spanning geblazen (2,5 bar volgens het handboek). De banden waren verder nog gaaf. Geen spijkers of schroeven of andere gatenmakers gevonden. De ketting staat mooi op spanning en heb ik direct na de lange rit even met kettingvet ingespoten. Dat doe ik altijd na een rit, omdat de ketting dan lekker warm is. De vettige smurrie uit de spuitbus kan zich dan goed tussen de schakels verspreiden. De accu heb ik onder de lader gezet. De test was positief en het laden was van korte duur.
Ik moet toegeven dat ik mede door de drukke periode vanwege de verkoop van de woning en de verhuizing nauwelijks toegekomen ben aan het vertroetelen  van de CBX. Ik had in een eerder stadium de heftafel verkocht. Die vormde een vaste plek voor het onderhoud. Misschien was het daarom dat de 750 wat nukkig deed. "Jij niet goed voor mij zorgen, dus ik ook niet voor jou!", zal ie ongetwijfeld gedacht en gedaan hebben.
De rechter spiegel zat ook los. Dat zit ie al een tijd, omdat ik hem niet kan demonteren. De moer is zo goed als rond en zelfs met een griptang was ie niet los te krijgen. Uiteraard eerst veel WD40 erop gespoten. Uit balorigheid heb ik een gaatje geboord en daar een zelftappend plaatschroefje ingedraaid om de spiegel vast te zetten. Het schroefje en de roestige bout en ring heb ik na de foto zwart getipt, zodat ze niet in het oog springen. Al met al ben ik best nog tevreden over de oude CBX.