donderdag 19 juni 2014

Een dealer is ook niet alles

In het verleden heb ik gevallen van bedrog meegemaakt bij officiële dealers van Opel, Renault en Citroën. Ze presenteerden allen een keer een factuur met onderdelen en arbeid voor reparaties en onderhoud die niet uitgevoerd waren. Dat hebben ze geweten. Ik ben dan zo'n eikel, die bij de receptie in bijzijn van andere klanten even verhaal gaat halen.

Bij aankoop van de Matrix kregen we de onderhoudsgeschiedenis te zien. De auto was tot dan door een en dezelfde Hyundai dealer onderhouden.

In de Hyundai zit nu een nieuwe accu. Vooraf heb ik even op een aantal sites de specificaties gecontroleerd met behulp van het kenteken en het merk, model en type. Er moest een accu van 12 Volt (uiteraard) en 62 Ampère in. Maar de oude oorspronkelijke(?) originele Hyundai accu vermeldde 12 Volt en ... 45 Ampère! Vreemd voor een auto die volgens de boekjes geheel door de dealer is onderhouden. De accu kwam ook nergens administratief voor als zijnde vervangen. Of zou men een aantekening vergeten zijn?
Vanmorgen heb ik de oude verkeerde Hyundai accu vervangen door een nieuwe en tevens zwaardere accu. Geheel conform de specificaties. We kunnen weer km's maken. De Hyundai is wat dat betreft best wel een betrouwbare auto gebleken.