woensdag 4 juni 2014

Het Leonardo verdwijnt

Het Leonardo onderwijs in de polder verdwijnt. De 'zeer begaafde' kinderen voor wie het onderwijs bedoeld is, zullen daar weinig van merken. Zegt men.
Ik zelf heb niet zoveel met die 'zeer begaafde' kinderen. Het gros vertoont normaal gedrag, hoor. Maar er zijn ook anderen. Als ik ze zie pauzeren op het schoolplein, zie ik een aantal begaafde leerlingen dat bij het minste of geringste fel tekeer gaat. Ze tieren en razen, schoppen en slaan alsof dat hun begaafdheid betreft. En grenzen kennen ze nauwelijks, want ook tegen volwassenen die ingrijpen gaan ze tekeer. Ze zijn moeilijk in toom te houden en praten heeft weinig zin, want op sociaal vlak lijken zij weinig geleerd te hebben. Ze hebben korte lontjes en komen vaak onfatsoenlijk over. Ik zag twee leerlingen die ogenschijnlijk op jacht leken. Even een medeleerling slaan of schoppen en dan weg wezen. Begaafd zijn die leerlingen in mijn ogen dus niet. Want ze zouden moeten weten dat hun gedrag zich tegen hen keert. Ze zijn wat mij betreft eerder gestoord. Maar ja, begaafdheid grenst aan gestoordheid.  Dat neemt niet weg, dat er ook best wel echt begaafde kinderen het Leonardo onderwijs volgen. Die zijn slim genoeg om zich normaal te gedragen en snel (aan) te leren. De rest heeft volgens mij gewoon geen normale opvoeding genoten. Maar als gek zijn ook een gave is, dan neem ik alles terug. Dan zijn ook die kinderen inderdaad hoogbegaafd.