zondag 8 juni 2014

Licht in de duisternis


In de trapkast is het donker. En dus moet er licht komen. Helaas is daar geen wandcontactdoos aanwezig. Het dichtstbijzijnde punt met elektriciteit bevindt zich in het plafond in de gang. Bijna recht tegenover de trapkast. In de centrale doos zijn de benodigde draden aanwezig. Maar om daarvan gebruik te kunnen maken moet ik eerst nog e.e.a. doen.
Een klusje dat ik aan de Ringdijk ook al eens heb gedaan. De nieuwe bewoner zal daar erg blij mee zijn, want hij schijnt nauwelijks tijd te hebben voor het gereedmaken van zijn pas gekochte woning. Hij heeft pas vrij als de grote vakantie aanbreekt.  Maar ik, ik heb constant vakantie.
Op de centrale doos is een lamp gemonteerd, zodat de gang verlicht kan worden. Het in en uitschakelen gebeurt door twee schakelaar die zich aan het begin en het eind van de gang bevinden. Het licht is via een zogenaamde hotelschakeling geschakeld.
Ik ben begonnen met het monteren van een wandcontactdoos in de trapkast. Vanaf dat punt ben ik naar de centrale doos in de gang gaan werken. Alle lasdoppen in de doos waren vol. Dus moesten er twee (oranje!) bijkomen om extra aansluitingen te kunnen maken. Het was wel lastig om de hele mikmak weer terug in de doos te krijgen. De installatiedraden heb ik weggewerkt in kabelgootjes. De klus duurde zo'n twee uur, inclusief het monteren van een spotje in de kast. Nu is er licht in de duisternis.