woensdag 18 juni 2014

Haagse Joop

Ten tijde van onze tweewielerzaak bezocht hij ons geregeld. Niet om iets te kopen of te laten repareren. Meestal kwam ie even een bakkie doen. In de ochtend. Dan vertelde hij in plat Haags in geuren en kleuren en op humoristische wijze over zijn leven.
Op een ochtend kwam hij weer lachend binnen. Ik was met de stofzuiger bezig de zaak wat op te schonen, maar de slang van het zuigbeest scheurde kapot. Ik probeerde de slang met tape te repareren. Haagse Joop zag me bezig en zei : "Ik heb wel een mooie stofzuigerslang voor je." De slang moest een joet kosten, zei hij. Ik ging akkoord.
Haagse Joop stapte op zijn brommertje en kwam na een half uurtje terug. Met een stofzuigerslang, die hij om zijn nek had gerold. Het ding paste precies op de stofzuiger. Ik liep naar de kassa, trok een tientje uit de lade en gaf die aan Joop.
Lachend nam hij die in ontvangst. "Zo, dan ga ik zo even een neut halen!", riep hij triomfantelijk. Vervolgens plofte hij in de zithoek met een bekertje koffie.
Het was ruim een maand later toen Joop dit keer met zijn vrouw de zaak binnenkwam. Joop raakte in gesprek met een van de monteurs. Ik was net de stofzuiger aan het opruimen, toen Joops vrouw zei : "Nou, dat kan ik al een tijdje niet meer, stofzuigen." Ik vroeg : "Vanwege de gezondheid?" Ze schudde haar hoofd en antwoordde : "Nee, mijn stofzuigerslang is al een maandje zoek....."