zaterdag 7 juni 2014

Leve de buitenkeuken! -2-

Zoals vaak het geval is, heb ik tijdens het gebruik van de buitenkeuken gelet op de nadelen van zo'n handig apparaat. Het grootste nadeel is het feit dat de boel vies wordt. Met name vanwege de bbq. Na de maaltijd was het dus poetsen en boenen geblazen. De branders zijn afgedekt met speciale kapjes. Die worden behoorlijk vies. Net als het rooster zelf en de opvangbak onder de branders. De afdekkapjes en de roosters zijn te verwijderen. De opvangbak niet.
De opvangbak dek ik nu vooraf af met aluminiumfolie. De afdekkapjes ook. Voor de twee roosters vond ik ook een oplossing. Voor gebruik moet ik ze eerst goed invetten. Dan blijft het vlees niet snel plakken. Neemt niet weg dat ze toch vies worden. Het koekt echt aan. Ze zijn lastig schoon te maken, omdat de spijlen een driehoekig van vorm zijn en scherpe randen hebben. Gelukkig lag in de schuur een rvs rooster, dat........ precies past! Zo'n rooster is veel gemakkelijker te reinigen. Voor de rest bevalt de keuken uitstekend. Ik heb me voorgenomen om het geheel voor de winter eerst goed schoon te maken en helemaal in te spuiten met een vocht- en roest werende spray, alvorens ik hem zijn pyjama aandoe. Alle delen zijn weliswaar gecoat, maar toch... Made in China! Maar voor het zover is hoop ik flink gebruik gemaakt te hebben van die keuken.