zondag 13 augustus 2023

Respectloos

Gisteren ging ik even naar een fietshelm kijken. Toen ik onverrichter zake weer naar mijn geparkeerde fiets liep, zag ik hoe een tiener meisje op haar fiets bijna een vrouw aanreed. Dat gebeurde op een vrij brede stoep bij een zebrapad, waar de tiener tussen het wandelend publiek heen manoeuvreerde. Mevrouw liep keurig met haar fiets aan de hand richting de fietsenrekken, waar ik mijn fiets gestald had. Ze schrok van de tiener, die haar tegen de arm stootte. De tiener zelf keek niet op of om. Het was weer zo'n typisch geval van respectloos of, zo je wilt, ikke gedrag van de tiener. Ik zei tegen de vrouw : "Dat ging maar net goed." Ze bleef er ondanks de schrik vrij nuchter onder. "Zo gaat dat tegenwoordig", was haar reactie. "Ik ben gelukkig niet gevallen", zei ze. Ze vertelde dat ze normaal een fietshelm draagt, maar niet op de korte afstanden. Ze fiets ook veel grotere afstanden. Met helm. Ik zei dat als ze gevallen zou zijn, er weer geconcludeerd zal worden dat oude mensen niet kunnen fietsen. Ze moest erom lachen. "Ik heb in een ziekenhuis gewerkt, tot aan mijn pensioen. Ik heb daar veel meer jonge fietsers behandeld zien worden dan oudere", vertelde ze mij. "Ik heb het idee, dat men ouderen wil verplichten een helm te gaan dragen. Dat is best wel oké, maar dan moeten alle fietser een helm dragen", betoogde ze. Ook van haar hoorde ik de bekende verhalen over telefoons, geen voorrang verlenen en de hoge snelheid waarmee jongeren op e-bikes over de fietspaden racen : "Zo zie je niets en dan raast er zo'n jonge gast voorbij".
Ik zet mijn zoektocht naar een fietshelm voort. Nee, niet via het www, want ik wil hem in het echt zien en passen.