Als ik mijn fiets ergens stal, doe ik dat vanuit de optiek van een crimineel. Ik schrijf niet een fietsen stelende asielzoeker, want dan ben ik in de ogen van sommigen de klos. Immers, onze toekomstige artsen, architecten en professoren ook wel de verrijking van onze maatschappij genoemd, doen zoiets nu eenmaal niet. Trouwens, ik maak ze niet zwart en bak ze ook niet bruin, want dat zijn ze meestal al. Veel criminelen schminken zich zo. 😂😂
Maar goed. Aan het standaard fietsslot zit een dikke stalen kabel. Die gebruik ik om de fiets ergens aan vast te zetten. Zoals aan een fietsenrek, - beugel of een boom of lantaarnpaal. Zo voorkom ik dat een crimineel niet zomaar met de fiets wegloopt. Want dat gebeurt dus ook. Sinds de komst van de e-bike zijn veel van de fietsen uitgerust met een motor in het voorwiel. Het kan dus voorkomen, dat je je goed op slot gezette fiets na terugkeer aantreft zonder voorwiel. Bij gewone fietsen komt het andersom voor. Dan staat er alleen een voorwiel met een slot. De rest van de fiets is verdwenen. Die snelsluitingen op de wielen zijn ook voor criminelen erg handig.
Ik heb een apart slot om het voorwiel ook vast te zetten. Meestal om de velg heen geslagen, tenzij het een rustige omgeving is (foto). Ik zet het voorwiel nooit in zo'n klem. Het levert maar al te vaak een slag in het wiel op, omdat anderen tegen de fiets stoten. Al die maatregelen geven geen garantie, dat de fiets niet gejat wordt. Maar het vertraagt een eventuele poging tot diefstal. En tot slot parkeer ik mijn fiets het liefst daar, waar geregeld publiek aanwezig. Een fiets die voor een terras geparkeerd is, staat daar veiliger, dan een fiets in een relatief stille straat met veel zwerfvuil. Daar wonen aso's. En een fiets achter de auto, caravan of camper op/aan een rek is ook erg aantrekkelijk voor het dievengilde. Er zijn ook ludieke manieren om de fiets te beveiligen. Dus mocht je iemand wat moeilijk zien lopen, dan...