donderdag 10 augustus 2023

Nog geen fietshelm

Gisteren waren de fietshelmen bij Lidl in de aanbieding. Dus ik op mijn fiets zonder helm naar de Lidl. Ik was daar tegen kwart voor tien. In de bak lagen alleen helmen die te klein of te groot waren. De maat M lag er niet. Naast mij stond een vrouw met net zulk mooi grijs haar als ik, een helm te passen. Ze zei tegen mij dat ze die potten lelijk vindt. Toen ik haar vroeg waarom ze toch helmen paste, vertelde ze over een ongeluk. Ze was van haar fiets gevallen op een rotonde. Ze kon zich niet zo goed meer herinneren wat er gebeurd was. Ze dacht dat ze geen voorrang had gekregen. Ze was op haar hoofd terecht gekomen en bewusteloos geraakt. Gelukkig vielen de verwondingen mee. Ze liet mij een grote bult in een grijze wolk en een kras op een gerimpelde elleboog zien. Zo kan ik er dus ook uitzien als ik niet oplet.
Vanwege dat ongeluk wil ze toch maar zo'n lelijke fietsmuts aanschaffen en misschien dragen. Want zo overtuigend klonk ze daarover niet. Ze bevestigde eigenlijk mijn ervaringen als fietser. We krijgen vaak geen voorrang, vooral rotondes zijn de crime en de vele telefoons en oordoppen. Als je van schrik valt, dan is er sprake van een eenzijdig ongeval en ben je volgens anderen te oud en onhandig op de fiets.