woensdag 16 augustus 2023

Beveiliging

Dat inloggen met DigiD werkt ook niet bepaald optimaal. Ik ontvang geregeld geen sms-code of de code komt een halfuur later. Het blijft lastig om goed werkende IT oplossingen te maken. Onlangs las ik weer over zo'n beveiligingsprobleem. Over een ontslagen agent van politie, die gewoon toegang kreeg tot 'beveiligde systemen'. Wat een knullige beveiliging.
Al moet ik bekennen, dat ook in het bedrijfsleven men zo knullig omgaat met beveiliging en privacy. Ik heb het zelf mogen ondervinden. Toen ik bij een bedrijf in Capelle a/d IJssel op verplicht verlof gestuurd werd (tijdens de rechtszaak bleek het om een stille reorganisatie te gaan) met de vage mededeling 'de chemie tussen ons*)  werkt niet meer', werd mij niet om de sleutels van het pand en de afdeling IT gevraagd. Ik kon ook nog steeds alle systemen benaderen uit hoofde van mijn functie van IT manager.
Een dergelijke situatie maakt ik ook mee toen ik weer vanwege een reorganisatie thuis kwam te zitten. Maar dit keer met de valse beschuldiging als zouden wij (ik was niet de enige IT'er) gefraudeerd hebben. Toen ben ik wel even gaan 'kijken' wat men in Almere aan het doen was. Men had namelijk ook de systeembeheerder naar huis gestuurd, dus de beveiliging was onbeheerd geworden. Van huis uit kon toen meekijken naar datgene wat de Duitse interim directeur op papier aan het uitvreten was. 😂 Die rotmof had ons een kunstje geflikt, dus gaf ik mezelf groenlicht om ook over een (morele) grens te stappen. Dankzij zijn onprofessionele manier van werken, wist ik wat hij van plan was en kon ik daarop anticiperen.

*) mijn leidinggevende en ik. Drie maanden eerder gaf hij mij nog een zeer goede beoordeling.