zaterdag 26 augustus 2023

Onnodig lawaai

Niet dat we er last van hebben, hoor. We horen het alleen als we in het sanitaire hok zijn. Als de buren daar ook zijn, gooien ze de deur nogal hard dicht. De deuren sluiten soepel, dus dat smijten is nergens voor nodig. Het is maar net hoe je opgevoed bent en/of in hoeverre je over een sociale inslag beschikt. Pas toen ze vanmorgen vertrokken, zag ik dat het Duitsers waren uit Bocholt. Ze hadden trouwens een leuke hond mee. Eentje met zo'n slordige bos haar op de kop. Als ik er zo bijloop, denkt men dat ik net uit mijn bed gekomen ben.😃
Als kind leerde ik al 'aan de buren te denken'. Dus mocht ik niet hardlopen of stampen op de trap en in de huiskamer en helemaal niet met deuren smijten. Er was toen sprake van een houten vloer, dus konden de benedenburen veel horen. Helemaal met zoveel kinderen boven je. Ik hoor mijn moeder nog roepen : "Denk aan de buren!"
Tegenwoordig denkt men enkel aan zichzelf. De ikke-maatschappij. Vanmorgen stond een jonge vrouw met huishoudelijk afval wat bedremmeld te kijken bij de kliko's. Ik hielp haar door aan te geven wat en welke kliko moest. Maar een bedankje en/of groet kon er niet eens vanaf. Ze liep gewoon weg.