donderdag 30 juli 2020

Welke film?

"Welke film heeft indruk op jou gemaakt?" Nou, het is niet zozeer de film maar meer de titel : Keizerin Sissi. Ik heb die film per abuis midden jaren 50 gezien in een bioscoop. Ja, per abuis. Ik schaamde me dood. Voor iemand die zijn jeugd doorgebracht heeft in een financieel wereldje van centen, stuivers en dubbeltjes was het vinden van een grijs biljet van 2 gulden vijftig een wonder. Ik voelde me miljonair. Maar ik dacht gelijk aan mijn moeder, die vaak zo moeizaam de inhoud van haar portemonnee telde.
Als blijk van dank verraste ze mij door te zeggen dat we samen naar de bioscoop zouden gaan. Het werd geen Tarzan, maar Sissi! Telkens als ik die filmtitel hoor zak ik weer door de grond. Maar mijn lieve mamma heeft ervan genoten. Van de film bedoel ik.